-
Ułatwienia dostępu
Ułatwienia dostępu Strona BIP
zobacz nasz BIP-
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka
Menu
Menu
Dane kontaktowe
Publiczna Szkoła Podstawowa
w Iwowem
Iwowe 140
08-412 Borowie
tel. (25) 6854176
e-mail: spiwowe@poczta.onet.pl
Dokumenty
Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Iwowem na lata 2017-2022
Wychowanie człowieka kulturalnego, odpowiedzialnego, aktywnego, twórczego, wrażliwego, otwartego na potrzeby drugiego człowieka, mającego poczucie więzi ze swoja miejscowością, regionem, ojczyzną
Podstawa prawna
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 art. 26, art.84).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii(Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
- Priorytety Ministra Edukacji Narodowej
- Statut Szkoły Podstawowej w Iwowem
Wstęp
Wychowanie powinno polegać na ukształtowaniu w młodym człowieku poczucia takich wartości jak patriotyzm, poszanowanie człowieka, uświadomienie jego wyjątkowej roli na Ziemi, poszanowanie tradycji i kultury narodowej, historii, miłości ojczyzny, ale również tolerancji i otwartości na kulturę innych krajów i regionów, przestrzegania prawa, szacunku do nauki i pracy. Działania wychowawczo - profilaktyczne powinny doprowadzić do umiejętności rozpoznawania tych wartości moralnych, ich hierarchizacji i umiejętności dokonywania wyborów. Realizując program przyczynimy się do podniesienia świadomości uczniów oraz nabycia przez nich praktycznych umiejętności radzenia sobie z zagrożeniami w otaczającym świecie.
Program napisano w oparciu o:
- ewaluację poprzedniego programu wychowawczego i profilaktyki,
- wyniki ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),
- wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- kierunki realizacji polityki oświatowej państwa,
- diagnozę środowiska szkolnego,
- wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych rady pedagogicznej.
5-letni program wychowawczo-profilaktyczny stanowi wytyczne do pracy wychowawczej dla dyrektora szkoły, wychowawców klas, nauczycieli przedmiotów, pedagoga szkolnego, samorządu uczniowskiego, pracowników niepedagogicznych. Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych ukierunkowanych na uczniów szkoły.
Misja szkoły
Chcemy być szkołą, która kształcić będzie uczniów na miarę XXI wieku tak, by potrafili radzić sobie w zmieniającym się współczesnym świecie i stawiać czoła coraz bardziej wymagającej rzeczywistości. Przygotować ich do bycia ” Obywatelami Europy” z poszanowaniem i miłością do własnej kultury, tradycji i historii. Wspomagać rodzinę w procesie wychowawczym i opiekuńczym. Chronić przed narastającymi zagrożeniami i patologią. Ukazywać autorytety i wzorce właściwych zachowań. Zaszczepiać wśród swoich wychowanków wyższe wartości ogólnoludzkie, a w szczególności te, które zawarte są w motcie szkoły ” Ojczyzna, nauka, cnota”.
We wspólnej pracy wychowawczej całej społeczności szkolnej będzie towarzyszył nam dialog oparty na wzajemnym zaufaniu i partnerstwie, respektowaniu prawa do godności i przekonań drugiego człowieka. Będziemy dążyć do tego, by uczniowie odnaleźli w szkole swój drugi dom. Dom, w którym zrealizują się ich potrzeby i przekonania.
Wizja szkoły
Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.
Nasza szkoła to nie tylko budynek, ale wspólnota, do której świadomie wstępują ci, którzy chcą ją tworzyć (uczniowie, rodzice, wszyscy pracownicy szkoły).
Nasza szkoła to miejsce, w którym:
- wszyscy jej członkowie są tak samo ważni
- panuje życzliwa atmosfera oparta na kulturze osobistej nauczycieli, uczniów i rodziców, wzajemnym szacunku, akceptacji, pomocy i współdziałaniu
- pielęgnuje się tradycje szkoły, skupiając wokół nich nauczycieli, uczniów, rodziców i absolwentów
- jest bezpiecznie
- panuje życzliwa i radosna atmosfera
- dobrze przygotowuje się uczniów do dalszego etapu kształcenia
W naszej szkole dążymy do tego, aby:
- uczniowie, wchodząc w świat wiedzy, rozwinęli sferę: intelektualną, etyczną, emocjonalną, społeczną i fizyczną na miarę swoich możliwości,
- rodzice uczniów darzyli zaufaniem nauczycieli i aktywnie wspierali ich działania,
- nauczyciele mieli pełną satysfakcję z wykonywanej pracy
- środowisko lokalne szczyciło się wspólną placówką
CELE PROGRAMU
- Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na terenie szkoły, w trakcie imprez i wycieczek organizowanych poza szkołą. Budowanie pozytywnego klimatu w szkole.
- Kształtowanie nawyków dbania o własne bezpieczeństwo.
- Bezpieczne korzystanie z Internetu i innych mediów społecznych.
- Kształtowanie postaw patriotycznych, kultywowanie tradycji regionu, rozbudzanie miłości do Ojczyzny i znajomości jej historii.
- Wdrażanie do aktywnego korzystania z dóbr kultury.
- Wdrożenie edukacji zawodoznawczej w szkole podstawowej.
- Ochrona uczniów przed zagrożeniami.
- Aktywizacja i integracja społeczności szkolnej przy realizacji wspólnych zamierzeń.
- Ochrona i promocja zdrowia. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania emocji.
- Propagowanie postaw proekologicznych.
- Przeciwdziałanie uzależnieniom.
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy – aktywizacja społeczności szkolnej i jej środowiska w zakresie reagowania na przejawy przemocy i przeciwstawiania się jej. Podnoszenie jakości edukacji włączającej.
- Przeciwdziałanie wagarom.
- Indywidualizacja pracy wychowawczej z uczniem.
- Budowanie właściwych relacji w kontaktach nauczyciel - uczeń – rodzic.
Sylwetka absolwenta
Wychowanek
Wychowankiem szkoły jest osoba:
- będąca uczniem szkoły podstawowej, przyjęta do szkoły zgodnie z ustalonym przez szkołę regulaminem
- akceptująca wartości promowane przez szkołę
- przestrzegająca wszystkich wymagań i zwyczajów szkoły
Prawa
Każdy wychowanek zgodnie z postanowieniami konwencji ma:
- prawo do edukacji
- prawo do wyrażania swojej opinii
- prawo do swobody wypowiedzi i informacji
- prawo do ochrony godności
- prawo do jawnej oceny postępów w nauce
- prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym
- prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową
- prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej
- prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych
Szczegółowe prawa ucznia zawarte są w Statucie Szkoły.
W wypadku nieprzestrzegania praw uczeń może podjąć stosowną drogę odwoławczą przewidzianą w Statucie Szkoły.
Obowiązki
Wychowanek ma obowiązek:
- stosowania się do postanowień Statutu Szkoły, regulaminów i przepisów wewnątrzszkolnych
- wykorzystania w pełni czasu przeznaczonego na naukę i zachowanie się w sposób sprzyjający atmosferze pracy
- sumiennego przygotowywania się do zajęć lekcyjnych oraz odrabiania prac domowych
- dbania o higienę osobistą
- aktywnego reagowania na przejawy wandalizmu i niszczenia mienia oraz zachowania w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu innych
- noszenia stroju galowego podczas uroczystości szkolnych i oficjalnego reprezentowania szkoły oraz odpowiedniego stroju uczniowskiego określonego w regulaminie szkoły
- usprawiedliwiania swojej nieobecności
- odnoszenia się z należytym szacunkiem do nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły
- dbania o godność ucznia i dobre imię szkoły
- utrzymania porządku na terenie szkoły i dbania o mienie szkolne. Szczegółowe obowiązki zawarte są w Statucie Szkoły.
Zakazy
Wychowankom zabrania się:
- palenia papierosów i zażywania innych używek
- przeszkadzania w prowadzeniu zajęć lekcyjnych
- niszczenia mienia szkolnego
- opuszczania terenu szkoły w czasie zajęć dydaktycznych bez wiedzy i zgody nauczycieli prowadzących zajęcia lub dyżurujących podczas przerw
- podejmowania działań, które mogą zagrozić zdrowiu i bezpieczeństwu innych
- używania wulgarnego języka
- korzystania z telefonów komórkowych podczas lekcji
Absolwent
Absolwent naszej szkoły:
- Posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na kontynuowanie edukacji na miarę swoich możliwości
- Umie żyć w społeczeństwie, potrafi współdziałać i porozumiewać się z innymi ludźmi
- Jest patriotą, Europejczykiem i obywatelem świata
- Potrafi rozwiązywać różnorodne problemy we własnym działaniu, radzi sobie z trudnościami
- Kreatywnie rozwija swoje umiejętności, zainteresowania i postawy
- Jest tolerancyjny – rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym
- Zna swoją wartość i respektuje prawa innych
Strategia wychowawcza szkoły
Wychowanie oparte o wartości moralne
Cel działania | Sposób realizacji | Formy realizacji, odpowiedzialni |
---|---|---|
Poszanowanie godności drugiego człowieka
|
Podnoszenie poziomu kultury osobistej. Dbałość o kulturę języka, kulturę zachowania.
|
Język polski, religia, godzina wychowawcza, historia, inne przedmioty pogadanki, apel |
Odwoływanie się do pozytywnych wzorców bohaterów narodowych, postaci literackich i postaw chrześcijańskich. | Nauczyciele religii, historii, jęz. polskiego, wychowawcy | |
Otwarcie na potrzeby drugiego człowieka |
Otaczanie troską niepełnosprawnych i potrzebujących pomocy, uczulenie na ich problemy i potrzeby. Organizowanie samopomocy koleżeńskiej. Angażowanie do pracy na rzecz innych – wolontariat. |
Wszyscy pracownicy szkoły, wolontariat |
Organizowanie bezpłatnego dożywiania w ramach współpracy z GOPS. Udział w akcjach charytatywnych (zbiórki książek, odzieży, żywności, pieniędzy). |
Wolontariat, wychowawcy, samorząd szkolny, biblioteka, pedagog |
|
Organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie mu równych szans rozwoju. |
Wychowawcy pedagog | |
Troska o właściwą postawę moralną |
Budzenie odpowiedzialności za swoje postępowanie. Budzenie poczucia godności własnej ze szczególnym uwzględnieniem szacunku do własnego ciała, eliminowanie agresji, akceptacja płciowości. Budzenie troski o własne „zdrowie moralne” poprzez uświadomienie zagrożeń niesionych przez media i wszystkie nałogi. Promowanie zachowań opartych na wartościach: prawda, życzliwość, odpowiedzialność, dobro, uczciwość. |
Wychowanie do życia w rodzinie, godziny wychowawcze, religia, etyka, pedagog |
Przygotowanie do życia w rodzinie
Cel działania | Sposób realizacji | Formy realizacji, odpowiedzialni |
---|---|---|
Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny |
Wspieranie wychowawczej roli rodziny. Kształtowanie postawy prorodzinnej. Uświadomienie znaczenia rodziny w życiu człowieka. Budzenie szacunku dla rodziców, dziadków, sąsiadów, rodzeństwa itd. Miejsce dziecka w rodzinie. Wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną opartych na miłości i szacunku
|
Uroczystości klasowe i szkolne, spotkania z rodzicami, godziny wychowawcze, religia, wychowanie do życia w rodzinie |
Integracja środowiska rodzinnego ze szkołą. Włączenie rodziców w organizowanie imprez klasowych i szkolnych | Wychowawcy, dyrekcja, uroczystości okolicznościowe | |
Pogłębianie wiedzy związanej z funkcjonowaniem rodziny | Pomoc w kształtowaniu pozytywnego stosunku do płciowości. podnoszenie autorytetu rodziny. Wzmacnianie pozytywnych relacji młodzieży z rodzicami, dziadkami w celi uniknięcia tzw. „konfliktu pokoleń”. |
Godzina wychowawcza, wychowanie do życia w rodzinie, religia, etyka |
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie
Cel działania | Sposób realizacji | Formy realizacji, odpowiedzialni |
---|---|---|
Znajomość historii, rodziny, szkoły, własnej miejscowości, regionu, państwa. Kultywowanie tradycji. Poszanowanie symboli narodowych i religijnych |
Uświadomienie uczniom, że wspólnoty takie jak: rodzina, środowisko lokalne i Ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu każdego człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki. Kształtowanie odpowiedzialności za dobro wspólne. Kultywowanie tradycji regionów. Wdrażanie do poszanowania języka ojczystego. Wdrażanie do kultywowania tradycji szkoły, klasy, regionu, państwa. Odwiedzanie i opiekowanie się miejscami pamięci narodowej. Propagowanie wiedzy o życiu i działalności patrona szkoły – Adama Mickiewicza. Odnajdowanie w kulturze narodowej i chrześcijańskiej źródeł uniwersalnych wartości. |
Język polski, historia, godziny wychowawcze , samorząd szkolny, wycieczki, uroczystości szkolne, gazetki okolicznościowe. |
Wpajanie podstawowych wartości obywatelskich i norm kulturalnego zachowania się w różnych miejscach i sytuacjach | Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju. Rozwijanie umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. Integrowanie środowiska klasowego. Propagowanie właściwych postaw interpersonalnych między uczniami. Kształtowanie umiejętności przestrzegania norm społecznych. Wdrażanie do właściwego zachowania się . |
Język polski, historia, godziny wychowawcze, samorząd szkolny, wycieczki, wolontariat, uroczystości klasowe i szkolne. |
Kształtowanie przedsiębiorczości uczniów | Rozwijanie twórczości i przedsiębiorczości uczniów poprzez uczestnictwo w kołach zainteresowań i pracy SU. |
Opiekunowie SU wolontariat |
Kształtowanie samorządności uczniów |
Wybór samorządów klasowych i samorządu uczniowskiego. Kontynuowanie działalności samorządu uczniowskiego: udział w przygotowywaniu festynu szkolnego. Realizacja planów pracy samorządu uczniowskiego i wolontariatu. |
Wychowawcy, opiekunowie SU, |
Promowanie szkoły w środowisku. |
Umieszczanie na bieżąco informacji o działalności szkoły na stronie WWW. Informowanie rodziców o pracy szkoły, sukcesach dzieci podczas zebrań. Prezentacja prac uczniów podczas zebrań i uroczystości szkolnych. Przygotowywanie uroczystości dla rodziców klas młodszych.
|
Dyrektor, wychowawcy, opiekunowie kół. |
Wychowanie ekologiczne
Cel działania | Sposób realizacji | Formy realizacji, odpowiedzialni |
---|---|---|
Kształtowanie nawyków ekologicznych w życiu codziennym. Przeciwdziałanie dewastacji środowiska. Wykształcenie potrzeby działań na rzecz środowiska naturalnego. | Prowadzenie segregacji śmieci. Obserwacja przyrody w różnych porach roku. Prowadzenie zbiórki surowców wtórnych, oszczędzanie energii elektrycznej, cieplnej, wody, zużycia papieru, segregacja odpadów. Prace przy zagospodarowaniu zieleni w otoczeniu szkoły. Udział w konkursach ekologicznych, plastycznych, literackich, fotograficznych i muzycznych promujących zachowania proekologiczne. Dbanie o czystość i estetykę w klasach i na placu szkolnym. |
Lekcje wychowawcze, biologia, plastyka, muzyka, wszyscy pracownicy szkoły. |
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Cele działania |
Sposób realizacji |
Terminy, formy realizacji, odpowiedzialni |
---|---|---|
Wybór przez ucznia szkoły i odpowiedniego zawodu. |
Umieszczenie w planach pracy wychowawcy tematyki edukacji zawodowej (tematy godzin wychowawczych). Wprowadzenie doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. |
Wychowawcy pedagog Nauczyciel doradztwa zawodowego |
Strategia profilaktyki
Troska o bezpieczeństwo dziecka
Cele działania |
Sposób realizacji |
Terminy, formy realizacji, odpowiedzialni |
Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą
|
Doskonalenie kompetencji wychowawczych dla nauczycieli - udział w warsztatach. Zorganizowanie na terenie szkoły warsztatów umiejętności wychowawczych dla zainteresowanych rodziców. Warsztaty dla uczniów „ Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych”. Przeprowadzenie ankiety nt zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnego korzystania z Internetu i mediów społecznościowych. Spotkanie z policjantem ruchu drogowego, pogadanka na temat „ Bezpieczeństwo na drodze” . Praktyczne ćwiczenia przechodzenia przez jezdnię w klasach 0-III Realizacja tematyki uzależnień od alkoholu, nikotyny, narkotyków oraz innych środków szkodliwych dla zdrowia i życia. Rozpoznawanie trudnej sytuacji rodzinnej ucznia- otoczenie opieką ucznia i wsparcie rodziny na terenie szkoły. Współpraca z instytucjami: GOPS, Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Sąd Rodzinny, Policja, Powiatowe centrum Pomocy Rodzinie, zespoły interdyscyplinarne „ Niebieska Karta” placówkami doskonalenia nauczycieli, podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej
|
Pedagog, nauczyciele dyrektor pedagog
Pedagog
Pedagog, funkcjonariusz policji Wychowawcy
pedagog,
pedagog pedagog, wychowawcy, rodzice
|
Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole |
Przeprowadzenie pogadanek i warsztatów w klasach nt. wykluczenia z grupy, agresji słownej w tym wyeliminowania nieuprzejmych przezwisk używanych wobec kolegów i koleżanek, naruszających godność osobistą - skutki prawne. Informowanie rodziców na zebraniach i dniach otwartych oraz podczas indywidualnych rozmów o wszelkich przejawach agresji. W rozwiązywaniu konfliktów między uczniami stosowanie metody mediacji uczniowskiej. Przestrzeganie praw dziecka, kształtowanie świadomości własnej i cudzej godności.
|
Wychowawcy, n-le, pedagog
Wychowawcy, pedagog
N-le, uczniowie
n-le, uczniowie |
Wychowanie prozdrowotne
Cel działania | Sposób realizacji | Formy realizacji, odpowiedzialni |
Kształcenie odpowiedzialności za własny rozwój i zdrowie
|
Pogadanki w klasie na temat zasad zdrowego żywienia. Kształcenie nawyku sprawdzania oznakowań etykiet z żywnością. Promocja zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety. Kontynuowanie programu dla uczniów klas I-IV "Warzywa i owoce w szkole". Kontynuowanie programu "Szklanka mleka" Informowanie o skutkach niewłaściwej diety i braku aktywności fizycznej (otyłość, anoreksja, bulimia) Monitorowanie ilości uczniów niećwiczących. Informowanie wychowawców i rodziców. Organizowanie atrakcyjnych dla uczniów form realizacji zajęć wychowania fizycznego np. na siłowni zewnętrznej, wycieczki rowerowe, wyjścia na lodowisko, zajęcia na basenie. Prowadzenie w ramach lekcji wf zajęć ogólnorozwojowych- gimnastyki, aerobiku. Wyszukiwanie i kształcenie talentów sportowych w ramach dodatkowych zajęć prowadzonych na terenie szkoły. Kontynuacja pozalekcyjnych zajęć ruchowych i rozwijających zainteresowania uczniów:
|
Nauczyciele na lekcjach: biologii, wf, godziny wychowawcze, pielęgniarka, pedagog |
Wdrażanie do radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz szukania pomocy. Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu. Uświadamianie o szkodliwości hałasu. Kształtowanie nawyków aktywnego wypoczynku. Wdrażanie do dbania o higienę osobistą i miejsca pracy. Uświadamianie konieczności urozmaicania posiłków oraz dbania o ich estetykę. |
biologia, technika, wf, godzina wychowawcza, pedagog, pielęgniarka. |
Podnoszenie jakości edukacji włączającej
Cel działania | Sposób realizacji | Formy realizacji, odpowiedzialni |
Integracja zespołu klasowego
|
Diagnoza środowiska klasowego na początku i na koniec roku szkolnego wśród uczniów i rodziców - realizacja wniosków wynikających z diagnozy, uwzględnienie ich w planie pracy wychowawcy. Adaptacja dzieci w środowisku szkolnym; otoczenie opieką i wsparciem dzieci przyjętych do szkoły pomoc uczniom kl. IV w pokonaniu "progu szkolnego". Organizowanie spotkań klasowych, imprez i uroczystości, wyjazdów, wycieczek. Podczas godzin wychowawczych rozwiązywać problem wykluczenia i izolacji uczniów. Zapewniać każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa. Przeciwdziałać przypadkom dyskryminacji w szkole poprzez warsztaty, pogadanki i prelekcje na temat: - agresji słownej (przeklinanie, plotkowanie, wyśmiewanie, zastraszanie), - osądzanie człowieka na podstawie wyglądu, - akceptacji drugiego człowieka ze względu na tuszę, inne specyficzne zainteresowania czy zachowania (ostracyzm) Przygotowanie uczniów kl. III sp. i ich rodziców do bezstresowego przekroczenia progu kl. IV. Wzmocnić wychowawczą rolę rodziców, ich współpracę ze szkołą w celu poprawy sytuacji wychowawczej w klasach.
|
Pedagog i wychowawcy
Nauczyciele, wychowawcy pedagog
Wychowawcy, rodzice Wychowawcy
Pedagog, wychowawcy, nauczyciele
Wychowawcy , pedagog
wychowawcy
|
Uroczystości związane ze świętami państwowymi, religijnymi i tradycją szkoły:
-
Uroczystości szkolne- stałe:
-
Rozpoczęcie roku szkolnego,
-
Dzień Edukacji Narodowej,
-
Święto Niepodległości
-
Wigilia szkolna,
-
Obchody upamiętniające działania lokalnej grupy AK
-
Dzień Samorządności,
-
Rocznica Konstytucji 3 Maja,
-
Piknik Rodzinny
-
Zakończenie roku szkolnego;
-
Uroczystości klasowe:
Dzień Chłopaka, Andrzejki, Mikołajki, klasowe Wigilie, Dzień Kobiet, Dzień Flagi i Godła państwowego, Dzień Dziecka;
3. Zajęcia tematyczne w klasach związane z obchodzonymi świętami;
Sposoby i formy realizacji.
Zadania wychowawczo - profilaktyczne realizowane są w ramach:
-
godzin wychowawczych,
-
lekcji przedmiotowych,
-
zajęć pozalekcyjnych,
-
różnorodnych imprez i form kulturalnych na terenie szkoły,
-
wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych,
-
konkursów i olimpiad przedmiotowych ,
-
wystaw prac plastycznych, inscenizacji teatralnych ,
-
wyjazdów do placówek kulturalnych,
-
akcji charytatywnych, ekologicznych,
-
zawodów i imprez sportowych,
-
samopomocy uczniowskiej,
-
stałego uaktualniania strony internetowej,
-
apele, akademie
-
współpracy z rodzicami, która obejmuje:
- kontakt w doraźne wynikające z bieżących potrzeb ,
- kontakt podczas zebrań, dni otwartych i konsultacji indywidualnych,
- współpraca z Radą Rodziców;
Powinności wychowawcze
Dyrektor
- dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w placówce;
- współpracuje z rodzicami, nauczycielami, organizacjami uczniowskimi;
- stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia
- uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej;
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego;
- dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły zarówno uczniom jak i pracownikom szkoły (dyżury nauczycielskie).
Pedagog i Psycholog Szkolny
- niesie pomoc dzieciom,
- prowadzi diagnozę potrzeb środowiska klasowego,
- współpracuje z dyrektorem, wychowawcami, nauczycielami przedmiotów i rodzicami,
- prowadzi warsztaty dla uczniów i prelekcje dla rodziców;
- współpracuje z policją i z sądem dla nieletnich (w razie zaistniałej potrzeby);
- współpracuje z instytucjami wspierającymi rodziny niewydolne wychowawczo;
Nauczyciele
- reagują na przejawy niedostosowania społecznego u dzieci;
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania;
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, w czasie wycieczek, wyjść itp.
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań;
- istotne spostrzeżenia wychowawcze odnotowują w zeszycie uwag;
- współpracują z wychowawcami i pedagogiem szkolnym.
Wychowawca klasy
- współpracuje z dyrektorem, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem szkolnym, pracownikami obsługi i rodzicami;
- dąży w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów;
- wspólnie z pedagogiem szkolnym zabiega o różne formy pomocy wychowawczej dla uczniów;
- sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami, a w szczególności: tworzy warunki wspomagające ich rozwój i przygotowuje do życia w rodzinie i w społeczeństwie;
- kształtuje właściwe stosunki między uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby;
- uczy pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości;
- kształtuje umiejętność pracy w zespole, uczy demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu;
- realizuje w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczego - profilaktycznego szkoły;
- kontroluje absencję uczniów na lekcjach;
- dokonuje comiesięcznej oceny zachowania ucznia;
- organizuje wycieczki klasowe, wyjazdy do kina, muzeum i miejsc pamięci narodowej;
- omawia sytuację wychowawczą w klasie na posiedzeniach zespołu nauczycielskiego;
- współpracuje z rodzicami i uczniami podczas organizowania uroczystości klasowych i szkolnych.
Rada Rodziców
- reprezentuje ogół rodziców szkoły oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły;
- opiniuje program wychowawczo - profilaktyczny szkoły;
- pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły;
- organizuje formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły.
Samorząd Uczniowski
- jest animatorem, inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego i intelektualnego na terenie szkoły i w środowisku lokalnym;
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec dyrektora i grona pedagogicznego;
- inicjuje działania dotyczące życia uczniów;
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji;
- angażuje uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły;
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję;
- wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej.
- dba o mienie szkoły, zapobiega jego dewastacji.
Rodzice
- Priorytet w wychowaniu młodego człowieka mają rodzice, w związku z powyższym:
- rodzice wspólnie z dziećmi i nauczycielami dbają o wizerunek szkoły;
- opiniują program wychowawczo - profilaktyczny szkoły i zgłaszają swoje propozycje;
- biorą czynny udział w imprezach okolicznościowych organizowanych w szkole;
- pozostają w stałym kontakcie z wychowawcą klasy, dyrektorem — odnośnie rozwoju swoich dzieci;
- współpracują z nauczycielami w pokonywaniu trudności wychowawczych ich dzieci.
- Ewaluacja
- Program wychowawczo-profilaktyczny poddawany jest ewaluacji i weryfikacji na zakończenie każdego roku szkolnego.
- Formy ewaluacji
- analiza dokumentów,
- obserwacja i ocena zachowań uczniów,
- ankiety dla uczniów i rodziców,
- wywiad (Dyrektor Szkoły, Rada Rodziców),
- rozmowy z uczniami i rodzicami.
- Program wychowawczo - profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną w dniu 28 września 2017r.
- Rada Pedagogiczna Rada Rodziców
Odnośniki
Informacje kontaktowe
Publiczna Szkoła Podstawowa w Iwowem
Iwowe 140
08-412 Borowie
NIP: 826-18-71-382